Course Description

Så tycker andra om kursen

"Jag tyckte kursen var lärorik och otroligt inspirerande, med många bra och konkreta tips. Det är väldigt motiverande att se hur pass mycket jag själv kan påverka - att med små medel skapa stora förändringar. För mig kändes det också smidigt att det var en digital kurs och att jag hade 90 dagar på mig att utföra samtliga moment.” - Frida Nordeman, Project Manager IR/PR, H&D Wireless AB

"Kursen gav mig mycket bra kunskap för vad jag behöver göra för att sökmotoroptimera min webbplats. Jag gillade verkligen plattformen som var enkel att använda och kursen är tydligt upplagd och enkel att förstå." - Helena Becher, VD The Planner

Om kursen

Den här kursen vänder sig till dig som är nybörjare på sökmotoroptimering och som vill bli bättre på att sökoptimera din webbplats. 

Kursen är framförallt utformad för dig som är egenföretagare, webbansvarig eller digital kommunikatör men kan även genomföras av dig som vill komplettera din kunskap med praktisk kompetens kring sökmotoroptimering.

Du kommer lära dig att: 

  • Ta reda på vilka sökord som dina kunder använder. 
  • Strukturera och sökoptimera innehållet på din webbplats.
  • Vilka tekniska förutsättningar som krävs för att synas så högt som möjligt i Googles sökresultat.

Kursen består av videoklipp, instruktionsfilmer, verktyg och mallar som ger dig praktisk hjälp med att komma igång med sökmotoroptimering.

Du får även flera tips på verktyg som hjälper dig i ditt arbete med sökmotoroptimering och i varje kapitel finns en förteckning av de verktyg som nämns i videoklippen som gör att du enkelt hittar dem.

I varje kapitel finns en avslutande quiz som gör att du kan testa dina kunskaper.

Kursgaranti

Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med kursen efter att du avslutat den får du hela beloppet återbetalat.

Anledningen att vi kan erbjuda detta är att vi är säkra på att kursen kommer att hjälpa dig att förstå hur du kan öka din synlighet i Google. 

Prova gratis

Två videoklipp i kursen är kostnadsfria för att du ska få en inblick i hur kursen är upplagd.

Kursen är tillgänglig i 90 dagar efter att du har gjort din betalning så att har tid att gå igenom kursmaterialet flera gånger.

Om du har frågor om innehållet i kursen är du välkommen att kontakta kursledaren Johan Åberg på [email protected]

Läs mer om Nivide på www.nivide.se.

Johan Åberg

Utbildningarna leds av Johan Åberg som är VD och konsult på Nivide. Johan har över 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och har genom åren hjälpt företag som bland annat Findus, Schneider Electric, Midroc, Bona, Atea, Toyota, Wihlborgs Fastigheter, Sydsvenska Handelskammaren och många fler. Lyssna på Johan i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".

Course curriculum

  • 1

    Välkommen till kursen!

    • Inledning av kursledaren Johan Åberg

    • Inledning - vad är sökmarknadsföring?

    • Om Googles sökalgoritm

    • Länk till nyhetsbrevet som nämns i föregående klipp

  • 2

    Avsnitt 1 - Så gör du en sökordsanalys

    • Inledning - Så gör du en sökordsanalys

    • Hitta sökord med hjälp av Google

      GRATIS DEMO
    • Hitta sökord med Sökordsplaneraren

    • Hitta sökord med Keyword Tool

    • Quiz - testa dina kunskaper från avsnitt 1

    • Mall för sökordsanalys.xlsx

    • Förteckning av verktyg som nämns i avsnitt 1

  • 3

    Avsnitt 2 - Så sökoptimerar du sidorna på din webbplats

    • Inledning

    • Instruktionsvideo - Så sökoptimerar du sidorna på din webbplats (exempel med WordPress)

    • Så får du Google att indexera dina sidor med Google Search Console

    • Quiz - testa dina kunskaper från avsnitt 2

    • Förteckning av verktyg som nämns i avsnitt 2

  • 4

    Avsnitt 3 - Få andra att länka till din webbplats

    • Inledning

    • Vad är domänauktoritet?

    • Så hittar du webbplatser som kan länka till dig med Linkminer

    • Vad är do-follow och no-follow-länkar?

    • Quiz - testa dina kunskaper från avsnitt 3

    • Förteckning av verktyg som nämns avsnitt 3

  • 5

    Avsnitt 4 - Förbättra de tekniska förutsättningarna

    • Inledning

    • Vad är SSL-certifikat?

    • Så använder du Google PageSpeed Insights

    • Så använder du Pingdom Website Speed Test

    • Ta reda på vilka tillägg som tynger hastigheten på din WordPress-webbplats

    • Sammanfattning - tekniska förutsättningar

    • Förteckning av verktyg som nämns i avsnitt 4

  • 6

    Avsnitt 5 - Följ placeringen av dina sökresultat i Google

    • Inledning

    • Följ placeringen av dina sökresultat i Google med hjälp av Wincher

    • Länk till Wincher som nämns i föregående klipp

  • 7

    Avsnitt 6 - Sammanfattning

    • Sammanfattning

    • Förteckning av samtliga verktyg som nämns i kursen

  • 8

    Läs mer om sökmarknadsföring

    • E-boken "Så lyckas du med din sökmarknadsföring" av Nivide

    • Googles officiella handbok om sökoptimering