
Johan Åberg
VD, Nivide
Om kursskaparen
Kursen leds av Johan Åberg som under åren har utbildat företag som Findus, Wihlborgs Fastigheter, Schneider Electric, Atea, Gleerups, Lunds Universitet, Öresundskraft, OKI och många fler.
Johan har över 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och är en av landets mest frekventa skribenter kring ämnen som digital strategi, social selling, digital annonsering.
Välkommen att kontakta mig om du har frågor om kursen: johan.aberg@nivide.se.
Så tycker andra om kursen
“Jag har fått en betydligt bättre uppfattning om hur Google Analytics hänger ihop och samtidigt lärt mig många nya funktioner. Kursen är mycket pedagogiskt upplagd i ett lugnt tempo som gör det enkelt att hänga med. Det kändes som att kursen var på rätt nivå, grundläggande utan att bli för enkel. Kursen får 5/5 i betyg av mig.” - Charlotta Lindkvist, Kommunikatör på Gleerups Utbildning
“Vi valde att låta samtliga medarbetare inom marknadsavdelningen genomföra kursen. Alla var mycket nöjda efteråt och snittbetyget för kursen var 4,8 av 5. Mycket av behållningen ligger nu i att vi fått en bred kompetenshöjning inom hela avdelningen. Jag uppskattade i synnerhet det pedagogiska upplägget med tydliga och enkla filmer samtidigt som det var skönt att kunna genomföra kursen i mitt eget tempo.” - Elisabeth Lennartsdotter, Marknadschef Gleerups Utbildning
Bli ännu bättre på Google Analytics idag!
Utan att kunna mäta och förstå hur dina kunder använder företagets webbplats kommer du aldrig att kunna ta välgrundade beslut kring företagets digitala närvaro.
Om du inte mäter hur din webbplats används och hur potentiella använder din webbplats efter att de exempelvis har klickat på en annons kommer du riskera att spendera pengar på fel marknadsaktiviteter.
Det blir även omöjligt att ta rätt beslut kring företagets digitala marknadsaktiviteter. Ni kommer att famla i mörkret och inte kunna ta välgrundade beslut kring budget vilka kanaler ni ska prioritera baserat på vad ni ser fungerar eller inte.
När du har genomfört den här kursen kommer du att kunna:
- Förstå hur webbplatstrafiken påverkar företagets övergripande affärsmål och kunna ta mer välgrundade beslut kring företagets digitala marknadsföring.
- Avgöra vilka kanaler och digitala marknadsaktivitieter som är lönsamma för ditt företag.
- Se vilka sidor som är populära och hur du kan nyttja detta för att förbättra webbplatsen.
- Mäta, följa upp och förbättra viktiga nyckeltal för webbplatsen.
- Utläsa begrepp som exempelvis konverteringsgrad och avvisningsfrekvens och hur du använder dem för att förbättra företagets digitala närvaro.
Det är en gedigen kurs med över 50 videoklipp, tillsammans med dokumentation och quiz som testar din kunskap efter varje kapitel.
Vi går systematiskt igenom de viktigaste funktionerna som går att hitta under flikarna "Realtid", "Målgrupp", "Förvärv", "Beteende" och "Konverterar" i Google Analytics.
Du får dessutom lära dig hur du skapar konverteringar, e-postrapporter och hur du administrerar ditt Google Analytics-konto.
Citat från tidigare kursdeltagare:
“Pedagogiska och tydliga filmer!”
“Fyra välinvesterade timmar!”
“Uppskattade hur enkelt verktyget var att använda. Jag gillade framförallt att kunna se var i kursen jag befann mig, hur långt jag kommit och enkelheten i att hoppa över avsnitt.”
“Bra att kunna delta online och genomföra kursen i den takt jag ville istället för att slutföra kursen på en och samma gång.”
“Bra upplägg med många korta videosekvenser istället för långa videoklipp. Enkelt att gå tillbaka till delar som jag ville titta på igen.”
“Gillade strukturen med en introfilm, genomförandefilm och ett klipp med sammanfattning. Det gjorde det enkelt att pausa, titta i sitt eget Google Analytics-konto för att sedan fortsätta.”
När du har genomfört kursen kommer du att kunna ta mer välgrundade beslut kring företagets digitala marknadsaktiviteter och du kommer ha en större förståelse för vilka kanaler och aktiviteter som är lönsamma för ditt företag.
Efter kursen kommer du att kunna utvärdera företagets digitala närvaro och därigenom kunna prioritera bättre inför kommande digitala marknadsaktiviteter.
Prova kursen kostnadsfritt
Innan du väljer att köpa kursen kan du få en inblick i hur den fungerar genom att klicka på knappen "Gratis demo" längst upp på sidan.
Du får då tillgång till tre avsnitt ur kursen utan kostnad.
Kursgaranti
Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med kursen efter att du avslutat den får du hela beloppet återbetalat.
Anledningen att vi kan erbjuda detta är att vi är säkra på att kursen kommer att hjälpa dig att mäta och utvärdera företagets digitala närvaro på ett bättre sätt.
Kostnadsfri nybörjarkurs
För dig som inte har använt Google Analytics tidigare rekommenderar vi att börja med vår kostnadsfria Google Analytics steg 1-kurs.
Denna kurs passar även bra för dig som är intresserad av vår steg 2-kurs och som vill bilda dig en uppfattning om hur kursverktyget fungerar och hur kurserna är uppbyggda.
Observera att denna kurs berör Universal Analytics (ej Google Analytics 4).
Lycka till!
Kursinnehåll
Kursinnehåll
- Inledning
- Om användare, sessioner, avvisningsfrekvens och andra parametrar
- Vilka insikter kan vi dra från fliken "Målgrupp"?
- Ålder, kön och introduktion till segment
- Vilka enheter använder våra webbplatsbesökare?
- Ta reda på webbplatsbesökarnas tekniska förutsättningar
- Ta reda på webbplatsbesökarnas geografiska placering
- Sammanfattning
- Testa dina kunskaper
- Inledning
- Ta reda på var besökarna kommer ifrån & skillnaden på källa och medium
- Hur skiljer sig statistiken från de olika kanalerna?
- Ta reda på vilka kanaler som har hög avvisningsfrekvens i förhållande till antal besök
- Ta reda på vilka kanaler som är mest värdefulla för ditt företag
- Ta reda på vilka kanaler som har hög konverteringsfrekvens i förhållande till antal besök
- Så utvärderar du dina digitala marknadsaktiviteter och kampanjer
- Här hittar du statistiken för dina enskilda digitala marknadsaktiviteter och kampanjer
- Skapa UTM-taggning för att kunna se statistik för enskilda digitala marknadsaktiviteter och kampanjer
- Sammanfattning UTM-taggning
- Sammanfattning - fliken "Förvärv"
- Testa dina kunskaper
- Inledning
- Vilka sidor är mest populära?
- Från vilka kanaler kommer besökarna på olika sidor?
- Vad är målsidor?
- Identifiera målsidor med hög avvisningsfrekvens i förhållande till antal ingångar
- Aktivera segment för att se statistik för specifika användare
- Sammanfattning fliken "Beteende"
- Testa dina kunskaper