Google Analytics steg 2: Ta ut insikter som förbättrar företagets digitala närvaro

Lär dig Google Analytics för att ta fram statistik och insikter som gör att du kan ta mer välgrundade beslut kring företagets digitala närvaro. | undervisas av Johan Åberg
Gratis demo Köp 2 995,00 kr
Johan Åberg
Johan Åberg
VD, Nivide

Om kursskaparen

Kursen leds av Johan Åberg som under åren har utbildat företag som Findus, Wihlborgs Fastigheter, Schneider Electric, Atea, Gleerups, Lunds Universitet, Öresundskraft, OKI och många fler.

 Johan har över 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och är en av landets mest frekventa skribenter kring ämnen som digital strategi, social selling, digital annonsering.

Välkommen att kontakta mig om du har frågor om kursen: johan.aberg@nivide.se.

Om kursen

Den här kursen är framtagen för dig som är marknadsansvarig eller som ansvarar för företagets webbplats och som ännu inte använder Google Analytics fullt ut och vill lära dig hur du kan ha större nytta av verktyget.

När kursen är avslutad kommer du bland annat att kunna: 

  • Förstå hur webbplatstrafiken påverkar företagets övergripande affärsmål och kunna ta mer välgrundade beslut kring företagets digitala marknadsföring.
     
  • Avgöra vilka kanaler och digitala marknadsaktivitieter som är lönsamma för ditt företag.

  • Se vilka sidor som är populära och hur du kan nyttja detta för att förbättra webbplatsen.

  • Mäta, följa upp och förbättra viktiga nyckeltal för webbplatsen.

  • Utläsa begrepp som exempelvis konverteringsgrad och avvisningsfrekvens och hur du använder dem för att förbättra företagets digitala närvaro.

När du har genomfört den här kursen kommer du att kunna utvärdera företagets digitala marknadsaktiviteter och därigenom kunna ta bättre beslut kring företagets digitala närvaro och kommande marknadsaktiviteter.

I kursen har vi valt ut det viktigaste för dig som vill komma igång med Google Analytics på ett bättre sätt.

Det är en gedigen kurs med över 50 videoklipp, tillsammans med dokumentation och quiz som testar din kunskap efter varje kapitel. 

Vi går systematiskt igenom de viktigaste funktionerna som går att hitta under flikarna "Realtid", "Målgrupp", "Förvärv", "Beteende" och "Konverterar" i Google Analytics. 

Du får dessutom lära dig hur du skapar konverteringar, e-postrapporter och hur du administrerar ditt Google Analytics-konto.

När du har genomfört kursen kommer du att kunna  ta mer välgrundade beslut kring företagets digitala marknadsaktiviteter och du kommer ha en större förståelse för vilka kanaler och aktiviteter som är lönsamma för ditt företag.

Efter kursen kommer du att kunna utvärdera företagets digitala närvaro och därigenom kunna prioritera bättre inför kommande digitala marknadsaktiviteter. 

Prova kursen kostnadsfritt

Innan du väljer att köpa kursen kan du prova den kostnadsfritt genom att klicka på knappen "Gratis demo" längst upp på sidan.

Du får då tillgång till tre avsnitt ur kursen kostnadsfritt som ger dig en inblick i hur kursen fungerar innan du beslutar dig för att genomföra hela kursen.

Kostnadsfri nybörjarkurs

För dig som inte har använt Google Analytics tidigare rekommenderar vi att börja med vår kostnadsfria Google Analytics steg 1-kurs.

Denna kurs passar även bra för dig som är intresserad av vår steg 2-kurs och som vill bilda dig en uppfattning om hur kursverktyget fungerar och hur kurserna är uppbyggda.

Lycka till!

Kursinnehåll

53 Videor
6 Tester
1 Enkät
3 Texter
4.0 hr

Kursinnehåll

Sammanfattning
02:52