Därför ska du välja vår webbaserade kurs

  • Få tillgång till över 40 videoklipp

    Kursen består av över 40 videoklipp som visar och guidar dig igenom varje moment så du ser exakt hur du ska göra.

  • Få hjälp & support när du behöver det

    Du behöver inte oroa dig för att inte få svar på dina frågor som dyker upp. Skicka ett meddelande så hjälper vi dig med dina frågor och funderingar under tiden som du genomför kursen.

  • Få tillgång till kursen i 90 dagar

    Studera när du vill i din egen takt. Studera specifika moment igen eller hoppa över delar som du redan har lärt dig. Använd kursen som ett stöd samtidigt som du skapar dina egna kampanjer. Du väljer själv.

Innehåll i kursen

  • 1

    Inledning

    • Inledning av utbildningsledaren Johan Åberg

    • Saker att tänka på innan du skapar din första kampanj

    • Få support & hjälp när du behöver det

  • 2

    Steg-för-steg-guide: Skapa din första kampanj i Facebook Ads Manager

    • Välj målsättning för din kampanj

    • Namnge din kampanj och ditt första ad set

    • Ställ in dina kampanjinställningar

    • Ställ in budstrategi

  • 3

    Så konfigurerar du dina ad sets

    • Inledning - ad sets

    • Välj var du vill leda trafiken när de klickat på din annons

    • Om dynamiskt innehåll

    • Ställ in start- och slutdatum

    • Ställ in målgrupp baserat på intresse

    • Exkludera personer från din kampanj

    • Välj var dina annonser ska visas

    • Kontrollera i vilka sammanhang som dina annonser visas

    • Om optimering av annonsleverans

    • Välj hur du vill bli debiterad för din annonsering

    • Kontrollera inställningarna för ditt ad set innan du fortsätter

  • 4

    Skapa annonser

    • Inledning - skapa annonser

    • Välj vem som ska vara avsändare

    • Välj vilken typ av annons som du vill skapa

    • Skapa en bild- eller videoannons

    • Lägg in text och rubrik i din annons

    • Vänta på att Facebook ska godkänna annonsen

    • Skapa och testa olika varianter av din annons (A/B-test)

    • Lägg till fler ad sets och målgrupper i din kampanj

  • 5

    Så utvärderar och optimerar du dina kampanjer

    • Inledning - utvärdera och optimera dina kampanjer

    • Primära nyckeltal som vi tittar på för att tolka resultatet av kampanjerna

    • Sekundära nyckeltal som vi tittar på för att tolka resultatet av kampanjerna

    • Visa kolumnen resultatfrekvens

    • Här hittar du nyckeltalen i annonsverktyget

    • Så använder vi nyckeltalen för att utvärdera våra kampanjer - del 1

    • Så använder vi nyckeltalen för att utvärdera våra kampanjer - del 2

    • Så gör du ändringar i ad sets som presterat sämre

    • Skapa nya A/B-test utifrån din analys för att förbättra resultatet

    • Ta fram fördjupade insikter med hjälp av verktyget "Uppdelning"

  • 6

    Om Facebook pixeln och anpassade målgrupper

    • Inledning - Facebook-pixeln och anpassade målgrupper

    • Så fungerar Facebook-pixeln

    • Så skapar du en ny pixel i ditt annonskonto

    • Skapa anpassade målgrupper för retargeting-annonsering

    • Lägg till en retargeting-målgrupp i ditt ad set

    • Skapa en look-a-like-målgrupp

    • Skapa ett ad set med en look-a-like-målgrupp

  • 7

    Om konverteringsspårning

    • Om konverteringsspårning

    • Så implementerar du olika typer av konverteringar

    • Skapa en konvertering för inskickade formulär

    • Skapa en kampanj som optimeras för din konvertering

  • 8

    Om Facebook Business Manager

    • Skapa ett Facebook Business Manager-konto

    • Länk till Facebook Business Manager

    • Lägg till eller skapa ett annonskonto i Business Manager

  • 9

    Sammanfattning

    • Sammanfattning

    • Tack för ditt deltagande!

  • 10

    Kompletterande dokumentation

    • Så skapar du en ny kampanj i Facebook Ads Manager

    • Så utvärderar du dina kampanjer i Facebook Ads Manager

    • Så optimerar du dina kampanjer i Facebook Ads Manager

    • Om konverteringsspårning i Facebook Ads Manager

    • Om Facebook Business Manager

    • Om Faceboook pixeln

    • Skapa anpassade målgrupper

  • 11

    Utvärdering

    • Enkät: Berätta vad du tyckte om kursen

Sagt om våra kurser

Patricia Svensson, Marknadskoordinator på AxÖ Consulting AB

"Kurserna gav oss inte bara kunskap kring hur vi på egen hand skapar kampanjer utan även hur vi utvärderar och optimerar resultatet. Vi är helnöjda och känner oss betydligt mer säkra på att arbeta i annonsverktyget!"

Din utbildningsledare

VD, Nivide

Johan Åberg

Utbildningarna leds av Johan Åberg som är VD och konsult på Nivide. Johan har över 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och har genom åren hjälpt företag som bland annat Findus, Schneider Electric, Midroc, Bona, Atea, Toyota, Wihlborgs Fastigheter, Sydsvenska Handelskammaren och många fler. Få tips och inspiration av Johan i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".

Företag som har valt våra utbildningar

Få åtkomst direkt

Få support & hjälp när du behöver det.

Köp och påbörja kursen direkt genom att klicka på knappen nedan. Den här kursen kombinerar det bästa av lärarledda och webbaserade kurser - genomför kursen i din egen takt samtidigt som du får möjlighet att ställa frågor när du behöver det!